onsdag 18 september 2013

Det här med jämställdheten #2

Har ni någonsin blivit trötta på att leva? Det har jag, men det är inte som när man var tretton, var inne i en "emo" period och tyckte det var "coolt" att säga att man var trött på livet. Vi har många varit där, antingen för att vi tyckte det var "coolt" med frisyrerna eller kläderna, eller för att vi helt enkelt bara var så trötta på vad som pågick att vi inte längre ville vara med.
 Men jag, nu, 18,5 år gammal känner mig seriöst trött på livet, inte på att leva det, utan trött på livet som en helhet. För jag vill inget mer än att leva ett liv, fyllt av kärlek, längtan och äventyr. Men jag är trött på att inte kunna öppet säga vad jag tycker, trött på att andra inte kan göra det heller, trött på att folk gömmer undan problemen i samhället, skyller problemen på andra medmänniskor. Jag är trött på allt som heter Rasism, Nazism, Sexism och Homofobi. Det gör mig så less på att leva, får mig att bli så trött, huvudvärken spränger och magvärken smyger sig på och sparkar på mig.
         Det har varit så nu länge för mig, bara sedan jag började sätta mig in i de politiska frågorna rörande ämnena och sedan jag stämplade mig själv som feminist har det bara gått djupare. Jag har tänkt på det länge och jag förstår verkligen inte varför det ska vara så fel, varför vissa människor känner behov av att trycka ner andra och slänga smuts på dem. Varför ska människor säga till andra att vi har fel, "kvinnor har ju inga problem alls, vi/ni har det ju jättebra och jämställt här!" Seså, ta nu två tredjedelar av min lön för samma arbete och köp tamponger för du har nog den där kvinno- grejen, du är ju lite retlig. Ja, jag är retlig, utav helvete, på er. På er som seriöst tycker att det är okej att säga så, skriva så och säga att andra inte har rätt att tycka och önska. Och det som gör mig mest retlig är att det finns kvinnor som tycker jag gnäller för mycket. "Vi överlever ju på pengarna." Ja, det gör vi, men inte fan är det rättvist eller överhuvudtaget okej att det är så, så låt mig "gnälla", skrika och sparka, för det behövs uppmärksammas. Ja, även 2013. Och antagligen till och med 2014 och 2015 and so on. Tyvärr. Men så länge sådant här skrivs av ignoranta okunniga människor, kommer jag och så många andra feminister skrika och sparka och kämpa för rättigheter som borde vara självklara. (Edit: klipp inte av folks penisar, det är inte bra snällt eller okej! klipp könsnormen! Hen som skrev denna texten satte sig emot feminismen och förstod inte innebörden i orginaltexten. Vilket är klipp könsnormen, inte folks penisar.) Det är när bilder som den här sprids jag blir så arg och ledsen att jag inte ens vill eller orkar engagera mig längre, jag orkar inte ens med att kolla människor i ögonen. För jag känner mig så hatad. Jag känner mig så hatad av människor jag inte ens känner. Men det är slut med det! Jag ska fortsätta kämpa och sparkas och skrika för det som jag tror på, på det som borde vara en självklarhet!
      Mycket har hänt sedan jag sist skrev här. Ryssland har förbjudit att man sprider homosexuell propaganda eller helt enkelt bara håller någon av samma kön i handen. Och högre makter nåde dig om du visar prideflaggan så att andra kan se. Då riskerar du böter av staten, misshandel och andra straff av homofober och egenutnämnda poliser. Unga homosexuella personer blir misshandlade och torterade för sin läggning. Samtidigt så blir SD's följare fler och fler här i Sverige. Deras bildombudsman delar ut böter till dem som använder deras logga. Men böterna hamnar bara hos dem som skriver kritiskt. (Länk till det här.) En pappa och hans son blev misshandlade på väg hem en natt i Malmö på grund av sin etnicitet. (Länk till det här.)
    Detta gjorde mig så illamående att jag när jag läste dessa nyheter fällde tårar. Vem är det som tror sig ha rätten att förtrycka människor så? Vem har gett dessa hemska personer intrycket av att detta är okej?
   
   
       

15 kommentarer:

  1. Kvinnor har det lika lätt som män här i samhället och i vissa fall har de det lättare. Visa mig en riktig lönecheck som säger att 2 personer som gör ett identiskt jobb på samma företag får olika löner . Kvinnor kvoteras in på utbildningar trots att de inte förtjänar platsen betygsmässigt och dessutom har de det lättare i det svenska rättssystemet i nästan alla fall.

    Att kämpa för att öka sina rättigheter i vårt kära land är inte att sträva efter jämnställdhet utan för att mätta en personlig önskan att vara martyr och inte bara en 18.5 årig bloggare utan betydelse.

    SvaraRadera
  2. Så du tycker det är helt befogat att skriva "dags att klippa kuken", och att männen som blir arga över det är "ignoranta och okunniga"? Hur kan du vilja ha jämställdhet när det enda du fokuserar på är den ena sidans problem? Sluta vara så himla sexistisk.

    SvaraRadera
  3. Tycker det är synd att ni är anonyma, mest för att det skulle bli lättare att ha en konversation som inte var ensidig där ni gömmer er. Jag vill inte ha martyr, kvinnor ska ha samma rättheter som män, men också allt annat ska vara samma, straff för brott och kompetensen ska mätas på samma sätt. Vilket betyder att jag hellre blir nekad ett jobb för att jag har dålig kompetens än att jag bli antagen för den simpla anledningen att jag är kvinna. Jag vill att allt ska vara samma för alla, bra som dåligt.
    Och det här med att klippa kuken handlar inte om att bokstavligt talat misshandla män, utan om att klippa den steriotypiska könsnormen som kretsar kring män, och att uppnå en norm som inte är manlig utan som är mänsklig. Där amn för lön baserad på kompetens och inte kön, kvinna som man! Det ska inte vara bättre och mer givande att vara man eller kvinna, det ska vara precis samma sak, vilket kön du än tillhör. Jag vill bara kunna leva i en värld där jag kan säga sådant här utan påhopp, jag vill inte styra någonting eller bli martyr, det är absolut inget jag strävar efter, tvärt om.

    SvaraRadera
  4. Hej

    Ser att du länkat till mig, trevligt.

    Du kallar mig ignorant och okunnig, men har inget att säga om Kvinnolobbyn som öppet sprider den ena galna bilden efter den andra i den ena galna tweeten efter den andra (för det är inte första gången...)? De är inte det minsta ignoranta och okunniga?

    Tycker du att en kampanj som heter "klipp kuken" är lämplig för en enormt mäktig organisation som arbetar FÖR diskriminering, som får skattemiljoner i bidrag, som är remissinstans för lagförslag inom sociala- och jämställdhetsområdet, vars styrelsemedlemmar företräder rent fascistiska organisationer som Roks som tycker att det räcker med att "leka med tanken" för att få bort en pappa från barnen mm mm mm? Och det landar i att jag är den ignoranta och okunniga...

    Däremot så ger jag dig lite rätt om bilden på kalle, när jag skrev så var det i mitt huvud en symbolisk bild av feminismen som den ser ut idag, som jag möter. Ser nu att den kanske med vilja, om man inte läser inlägger, KAN tolkas som att det handlar om att pissa på kvinnor. Men det är feminismsymbolen som det pissas på och inget annat. Men visst, ser man bara bilden så...

    SvaraRadera
  5. Hej MiT!

    Som jag ser det har du inte förstått innebörden av texten de skrev. Men så som jag ser det är det inte ett uppmanande till att klippa penisen av män utan om att klippa könsnormen. Det är vanligt inom politiska ämnen överdriva för en större känslomässig reaktion. Jag kan inte säga att jag tycker att deras ordval är bra, men meningen bakom är. Och det gör ont i mig när det dyker upp bilder där någon pissar på feministsymbolen, för den är precis lika mycket jag som mitt kön är. Jag är kvinna, jag är feminist och jag tar åt mig. Jag ber om ursäkt att du har tagit illa upp, det var absolut inte meningen med min text, utan jag ville väcka uppmärksamhet om att innebörden inte alltid är som den ser ut och att man ibland måste hitta innebörden innan man skriver illa om något. Jag har lagt till detta i min text då det kan komma att förvirra folk. Jag beklagar att den bilden av feminismen du möter är så mörk och osann, jag hoppas du snart hittar vad det verkligen innebär att vara feminist. vad det innebär att tycka att alla är lika mycket värda, kvinna som man, feminist som antifeminist, svart som vit osv. Jag läste din text och tog bilden i syfte med texten. Men jag upplevde den fortfarande stötande. För det är fortfarande alla kvinnor och män med feministisk uppfattning du pissar på med den bilden.
    Jag förstår hur du ser det och jag hoppas du förstår min synpunkt.
    Män och kvinnor ska ha samma rättigehter, kvinnor ska varken ha mer eller mindre, detsamma gäller män.
    Det är vad feminismen innebär. Ha det i åtanke.

    SvaraRadera
    Svar
    1. Hej

      Haha, nä jag tar inte illa upp det minsta, jag har jävligt tjock hud! Så du kan vara lugn och skriva vad du vill!

      Några grejer bara

      "Men så som jag ser det är det inte ett uppmanande till att klippa penisen av män utan om att klippa könsnormen."

      Som du ser det ja, jag ser det på ett helt annat sätt baserat på erfarenheter, ja inte bokstavligt klippa alltså, men symboliskt...

      "Och det gör ont i mig när det dyker upp bilder där någon pissar på feministsymbolen, för den är precis lika mycket jag som mitt kön är. Jag är kvinna, jag är feminist och jag tar åt mig."

      Först och främst är feminism en ideologi/religion, dvs man VÄLJER att tro eller inte, den är inte könsbunden och man är inte född som det.

      "Jag beklagar att den bilden av feminismen du möter är så mörk och osann, jag hoppas du snart hittar vad det verkligen innebär att vara feminist. vad det innebär att tycka att alla är lika mycket värda, kvinna som man, feminist som antifeminist, svart som vit osv."

      Det är inte någon bild jag möter utan en högst reell verklighet och inget annat. Är du medveten om att t ex Roks "utbildar" socialtjänsten? Du vet, Roks som avgudar och använder Eva "manliga nätverk dödar och äter upp spädbarn ute i skogarna" Lundgrens arbete? Här kan du se lite om hur jag, som klarat mig jäkligt lindrigt!, bemöttes http://toklandet.wordpress.com/2013/09/05/uppdrag-granskning-igar/
      Det är feminism, så länge du och andra tillåter, utan att protestera, sådana som Roks, SKR, Sveland, Kvinnolobbyn m fl mfl mfl att offentligt prata som feminister om feminism så är det den feminismen som är officiell vare sig du gillar det eller inte.

      "För det är fortfarande alla kvinnor och män med feministisk uppfattning du pissar på med den bilden."

      Jag pissar inte på människor utan på en totalitär ideologi och en symbol.

      "Män och kvinnor ska ha samma rättigehter, kvinnor ska varken ha mer eller mindre, detsamma gäller män.
      Det är vad feminismen innebär. Ha det i åtanke."

      Om du tycker så är du inte feminist utan jämställdist... :-)

      Och du får skriva vad du vill om mig, vill du skriva att jag är den mest korkade människan du någonsin stött på så är det fritt fram, jag komemr inte att bli ledsen eller ta åt mig. Jag är rätt elak mot andra på min blogg så jag får ta sånt. Jag kommer dock att fråga vad du menar... ;-)

      Radera
  6. FAN VAD BRA IDA!!!!

    SvaraRadera
  7. Om feminism handlar om att ALLA ska vara lika värda, varför då ha ett så sjukt sexistiskt namn som feminism? Redan där har det misslyckats.

    SvaraRadera
  8. Vem jag är hör inte riktigt till relevansen när jag kom med ett påstående och du inte riktigt bemötte det, jag bad om en objektiv källa på att 2 personer som gör ett identiskt jobb för samma chef skulle få olika löner beroende på kön. Jag misstänker personligen att detta är en svårlivad myt förstorad av folk som inte är särskilt insatta i statistik och hur man tolkar den.

    Jag anser som ovanstående postare att samla uppmärksamhet med billiga provokativa citat så som "dags att klippa kuken" är kontraproduktivt och visar inget annat än en brist på mognad.

    Jag är helt för att alla ska ha samma rättigheter men jag måste fråga, de feminister som gör sig hörda genom diverse medier; lyckas de verkligen med mer än att förstöra för de som kämpar för jämställdhet oavsett kön?

    SvaraRadera
  9. Om du nu står för jämnställdhet, varför kallar du då dig för feminist? Det är riktigt sexistiskt och är riktat mot/för kvinnor och det står inte för jämnställdhet, även om feminister säger det för att maskera deras agenda.
    Jämnställdhet är jämnställdhet. Kämpar du för jämnställdhet så kämpar du för det, inte feminism.
    Något feminister gärna bortser från är fakta. Klart att alla inte är lika värda. Vissa människor är helt enkelt bättre än andra människor. Någon som har utbildat sig och gör nytta för världen är mer värd än ett barn i Afrika, det kallas "fakta". Sen hur din "humana" tolkning är, är något helt annat. Det är bara hur _du_ _tycker_, inte hur det är. Sluta låtsas som att världen är byggd på grunder som den inte är. Patriarket finns av en anledning. "Every action has a reaction". Det är så världen formas. Shit happens, folk blir födda som efterblivna, kvinnor är fysiskt svagare än män.

    SvaraRadera
  10. Hjälper det att klaga på att du drog fel lott i könsgenetiska lotteriet? Kan du inte bara acceptera att du drog den dåliga lotten och blev kvinna och leva ditt liv, spela med korten du fick på handen lixom

    SvaraRadera
  11. Ett noll till patriarket, horan tog bort kommentaren från snubben som rättade hennes skrivande och tillrättavisade henne när hon sa att "styckindelning" var felstavat.

    //Mengele

    SvaraRadera
    Svar
    1. Ja det gjorde jag för jag vill inte ha hot på min blogg, jag vill inte gå in här och läsa att någon person i Sverige hotat mig. Jag kände mig stött av kommentaren och bestämde mig för att ta bort dem för att det inte skulle fortsätta spinnas på. Men det är kanske fel av mig som kvinna att inte vilja bli hotad på min egen blogg?

      Radera
    2. Ingen hotade dig och faktum är att ditt kön är totalt irrelevant.
      Kände du dig hotad så kan det vara så att du (helt oberoende av ditt kön) bara är svagare som individ än normen. Generellt så kan folk hantera att bli rättade när de skriver som barn och inte har direkt pejl på ämnet i fråga. Du måste haft det jobbigt i skolan om du inte kan hantera att ha fel med jämna mellanrum?

      Mvh Kungen av Afrika.

      Radera
    3. Mengele, ditt redan så uppenbart låga IQ sjönk till botten då du kallade Ida här för hora. Jag är ganska hundra på att Ida aldrig sålt sexuella tjänster till någon.

      Det är sådana som du, sådana som kallar kvinnor för horor när de inte kommer på något bättre att säga, som borde hålla sin sexistiska mun stäng så att vi kan nå jämställdhet nån jävla gång. // Josefin

      Radera